Môj život s tetániou / Anxiety sucks

Prežil som hyperventilačný záchvat...

Ako sa nezblázniť z tetánie a záchvatov paniky 


Ahojte, tí čo má nepoznáte, moje meno je  Adrián @adrianxback ,vyštudoval som žurnalistiku na Univerzite Konštantína Filozofa v Nitre, pracujem ako externý redaktor a taktiež príležitostne ako part-time asistent na PR oddelení. Bol som/som aj bloger a prinášal som rôzne články na svojom blogu. Vediem taktiež facebookovú stránku Celebrity World, kde pridávame zaujímavý content o celebritách. Príležitostne mám taktiež rôzne part-time joby v marketingovom odvetví. Pracujem zároveň aj ako dentálny asistent a asistent predaja v obchode s oblekmi. Popri tom už mám aj vlastnú domácnosť o ktorú sa každý deň starám ako každý iný samostatne žijúci človek. Zdá sa vám toho veľa? Mne sa to kedysi nezdalo ako veľa práce alebo stresu. Už som ale tej práce trocha okresal. Mal som vtedy trocha stresové obdobie, pred tým ako sa mi ten záchvat stal, z rôznych životných situácii, tešil som sa na sviatky, chcel som si splniť všetky školské a pracovné povinnosti a tešil sa ako si už oddýchnem. No moje telo povedalo STOP skôr, než som mal ja v pláne oddychovať.

Chcem dať do pozornosti, že nie som žiaden študovaný doktor,psychológ alebo odborník na danú problematiku, som laik ako vy a zbieram skúsenosti aj vďaka informáciám od lekárov, a z vlastnej iniciatívy sa zaujímam o diagnózu, ktorú vraj mám.

Počujete od pomaly každého druhého vášho známeho, že má tetániu a panické záchvaty ? To nie je dobré. Nebagatelizujte to. Všetky moderné civilizačné choroby ako histamínová intolerancia, celiakia alebo tetánia nie sú dobré. Naše telo sa voči niečomu bráni, bráni sa proti tejto dobe v ktorej je veľa stresu. Hlavne veľa mladých ľudí sú dnes pod veľkým tlakom, byť úspešnými. Tetánia najviac postihuje aktuálne ľudí medzi 20 a 30 vekom života, úspešných ľudí, známe osobnosti a osobnosti, ktoré majú toho v živote jednoducho veľa.

Chcem sa s vami podeliť o tom čo sa mi stalo, o tom čo ste si možno sami zažili. Chcem aby ste vedeli, že v tom nie ste sami. 9. decembra 2019 ma hospitalizovali vo Fakultnej Nemocnici v Nitre na urgentnom príjme, mladý chalan počas bežného pracovného dňa musel opustiť výučbu v škole lebo mu prišlo akosi zle. Mali sme v škole prednášku, v noci predtým som sa nevyspal, mal som zároveň už týždeň seknutý a bloknutý krk a lieky proti bolesti mi nezaberali. Ospravedlnil som sa a musel som opustiť prednášku pretože z akéhosi divného dôvodu mi prišlo zle a cítil som sa divne. Pri mojom odchádzaní som sa začal celý triasť, točila sa mi hlava, cítil som sa zrazu hrozne unavený, začal som strácať vedomie,rozbúšilo sa mi hrozne srdce, začali mi tŕpnuť všetky končatiny a celé telo, stŕpla mi hlava, nedalo sa mi dobre prehĺtať, cítil som ťažobu na hrudníku a hrozne zle sa mi dýchalo, zľakol som sa, čo sa to so mnou deje. Musel som si ľahnúť na lavičku vo vestibule, myslel som si, že mám infarkt , ale čudoval som sa, žeby tak mladý človek mohol mať infarkt, chvíľu som si myslel, že asi umriem. Vedomie som našťastie nestratil, promtne som zavolal mojim spolužiačkam, ktoré mi našťastie pomohli a snažili sa mi pomôcť prekonať tento záchvat. Vtedy som ešte vôbec nevedel, že čo mi je. Dobrá kamarátka mi podala rozpustené magnézium, troška sa mi uľavilo ale aj tak som si musel zavolať záchrannú službu, lebo som sa ozaj bál toho infarktu. Sanitka prišla našťastie veľmi rýchlo, spolužiaci mi pomohli odniesť ma do sanitky, kde ma už celého rozklepaného a hotového zo života prevzali,bol som v šoku a hlboko traumatizovaný.

To je milí čitatelia hyperventilačný záchvat tetánie. Záchranári mi zrejme podali vysokú dávku magnézia a asi aj nejakých liekov na upokojenie aby sa mi polepšilo. Po prevoze sanitkou do nemocnice nasledovala séria vyšetrení a opatrení aby mi záchvat zmizol.
Podstúpil som EKG ( vyšetrenie srdca)  - to bolo v poriadku, a rôzne všemožné vyšetrenia, ktoré si už ani nepamätám. Nechali si ma pár hodín na pozorovaní a vysvetlili mi akých doktorov si musím obehať, a dať sa preistotu vyšetriť tam a tam. Na centrálnom príjme kde ma priviezli stanovili podozrenie na tetániu spojenú s panickou poruchou. Nuž samozrejme, že mi diagnostikovali panickú poruchu, bol som hrozne vystrašený. 100 % tetániu vám stanovia až keď absolvujete EMG vyšetrenie na neurológii. Poslali ma domov, mal som mať niekoľko týždňov kľudový režim, pokoj a žiaden stres. Navštívil som neurologičku, hneď na druhý deň po tomto zážitku, kde ma vyšetrili a určili mimo podozrenia na tetániu aj problémy s chrbticou, ktoré som mal kvôli seknutému krku a celkovej slabosti a nehoráznej únave. Neurológ ma zaslal na EMG vyšetrenie, tam vám zapichnú takú malú ihličku do svalu na ruke a vypúšťajú elektrické výboje, vďaka ktorým zistia či má daný jedinec tetániu. U mňa sa potvrdila. Je to veľmi nepríjemné vyšetrenie. 

Odborná charakteristika tetánie - Tetánia je charakterizovaná typickými príznakmi, a záchvátmi -Záchvat začína tŕpnutím a pocitom elektrizácie dolných a horných končatín a taktiež okolo pier. Rozsah a intenzita záchvatu je 5 až 20 minút, postihnutý je pri plnom vedomí , no je nepokojný a vystrašený. Záchvat sprevádzajú reakcie autonómneho nervového systému - zvýšený pulz, potenie, nevoľnosť a celkový diskomfort. Postihnutý počas záchvatu zvyčajne zvyšuje frekvenciu dýchania (hyperventiluje), a tým si môže privodiť metabolickú poruchu - respiračnú alkalózu a hypokapniu ( zvýšenie Ph v krvi následkom nadmernej straty CO2 a jeho vydychovaním pri hyperventilácii.

Čo môžete urobiť ak prekonáte záchvat tetánie ? Navštívte vášho obvodného lekára, psychológa, neurológa, ortopéda - ak trpí vaša chrbtica, ako môžete byť v pohode? endokrinologické oddelenie - vaša tetánia môže mať spojenie s nefungujúcou štítnou žľazou a samozrejme, interné oddelenie či nemáte problémy so srdcom. Samozrejme, každý prípad je individuálny.
  
Žiaľ, tetánia úzko súvisí s panickými atakmi, inak teda človek na ktorého príde tetánia a cíti sa nekomfortne, príde na neho panika a stým spojený panický záchvat. Ak vidíte človeka, ktorému je na odpadnutie, trasie sa - vyzerá, že ma panický záchvat, môžte mu pomôcť tým, že mu podáte hneď magnézium a začnete ho upokojovať , že sa nič nedeje, že to nič nie je a odvrátite jeho pozornosť od tohto záchvatu, pomôžte mu zabudnúť na to. Vezmite ho na prechádzku na čerstvý vzduch, panické záchvaty totiž prichádzajú na ľudí, keď sú na nejakom verejnom mieste - nákupné centrum , škola , MHD alebo pod. Na daného človeka to väčšinou príde tam , kde zažil najhorší hyperventilačný záchvat tetánie. Daná osoba jednoducho potrebuje utiecť z toho miesta. Istý čas som mal aj príznaky agorafobie - teda fóbie z veľkého počtu ľudí v otvorenom priestore. To mi ale našťastie časom vymizlo.

Človek po prežití hyperventilačného záchvatu je nehorázne unavený, spomínam si, že pár dni po záchvate som nevládal ani sám uvariť si obed alebo poupratovať izbu. Musel som proste ležať niekoľko týždňov, nepracovať a veľa, veľa oddychovať. Môj neurológ mi zároveň nasadil aj lieky proti úzkosti Spitomin, ktoré mi ale žiaľ nesadli a ešte viac mi škodili. Preto som ich po 3 týždňoch vysadil a polepšilo sa mi do dvoch dní, spočiatku, keď prežijete tak silný záchvat je dôležité brať veľa, veľa magnézia aby ste sa upokojili ! Je potrebné doplniť minerály, ktoré vaše telo spotrebovalo počas toho záchvatu. Potom, keď sa vám polepší, užívajte magnézium každý deň po dobu, ktorú vám stanoví váš lekár. Ak vám nesadnú lieky na upokojenie, nebojte sa to doktorovi povedať, možno ich ani nepotrebujete, potrebovali ste ich možno len deň, dva na upokojenie po tom hroznom zážitku. Až 2 mesiace po tomto zážitku som schopný o tom bezproblémov hovoriť a písať, bez toho aby na mňa prišla úzkosť. Doba uzdravenia bola dlhá, na moje pomery som až príliš dlho musel ležať doma v posteli, a jednoducho oddychovať aby sa moje telo a psychika dali doporiadku.


Spôsoby ako zmiernite a eliminujete tetániu z vášho života.


1. Vyberte si správny druh magnézia, každému sadne iné magnézium, vyberajte si ale magnézium, ktoré má vysokú koncentráciu čistého magnézia ! To, že má na balení určité magnézium napísane 500mg 1 tabletka neznamená , že beriete 500mg magnézia. Príklad - 1 tabletka 500mg mliečňanu horečnatého obsahuje 51 mg horčíka. Človek podľa výskumov môže za deň požiť až 400 mg čistého horčíka. V ľudskom tele sa počas tetánie horčík odbúrava niekoľko násobne rýchlejšie. Zistite si ktoré magnézium obsahuje najviac čistého magnézia (Magnosolv a Magne B6)  Magnesii Lactici je vhodné užívať dlhodobo.
2. Podľa najnovších štúdii, ktoré mám zo zdroja v lekárni od farmaceutického pracovníka, nie je dobré užívať výživové doplnky obsahujúce Magnézium a Vápnik zároveň - pretože magnézium aj vápnik sa navzájom odbúravajú. Lepšie je vziať magnézium samostatne a samostatne o 2 hodiny vápnik. Vstrebávanie bude omnoho efektívnejšie. 
3. Podľa českého lekára MUDr. Jaroslava Orlíka je najlepšie vstrebávanie magnézia v ľudskom tele do 8:00 rannej a po 21:00 hodiny večernej, kde vám magnézium najlepšie zaberie a telo ho najlepšie absorbuje. Čo ľudia s tetániou potrebujú ako soľ.
4. Noste pri sebe papierové vrecúško, spätným dýchaním vydýchnutého oxidu uhličitého stabilizujete hladinu CO2 v krvi. ( mne osobne to ale nepomáha )
5. Začnite športovať! Potrebujete svoje telo dostať opäť na vrchol. Začnite cvičit jógu
6. Obľúbte si prechádzky v prírode a začnite chodiť veľa do prírody.
7. Skúste oxygenoterapiu, teda kyslíkovú terapiu, čistý kyslík vám prečistí celé telo.
8. Mnoho ľudí vraví, že im pomohla fytoterapia TČM , tradičná čínska medicína
9. Navštívte imunológa, možno nejaká skrytá alergia spôsobila tetániu
10. Nehanbite sa navštíviť psychológa, terapeuta alebo psychiatra ! Nie je to hanba . Sám som začal navštevovať psychologičku, ktorá mi pomohla pracovať s tetániou , snažiť sa ju potlačit , nevšímať a postupne ju zo života vytratrácať.
11. Zmente vaše zlozvyky, prestaňte fajčit, pite kávu a alkohol v primeranom množstve, veľa kofeínu tiež nepomáha.
12. Zbavte sa všetkého čo vás v živote stresuje, ja viem, je to ťažké , ale skúste to. Ak vás stresuje zamestnanie, odídte z neho, ak ste v nešťastnom vzťahu, ukončte ho! Ak vás nebaví vaše štúdium, študujte to čo chcete. Ak vás niekto serie , povedzte mu to! Uľaví sa vám.
13. Snažte sa vypátrať prečo sa u vás tetánia objavila, nájdite ten problém a zbavte sa ho, tetánia je totiž len sprievodný jav istého problému. Pracujte na svojom psychickom zdraví a pozitívnom myslení.
14. Moja babka vraví, že nikdy nevezme žiadnu tabletku na prázdny žalúdok, riaďte sa tým :)

Osobne som tento problém objavil v tom, že som mal krivú chrbticu a pilne pracujem na tom aby sa dala doporiadku. Začal som viac cvičiť a jesť omnoho zdravšie než doteraz. A pracujem aj na psychickom zdraví. Začnite objavovať selflove - sebalásku. Teraz, keď to na mňa príde, začnem sa prechádzať, napijem sa vody, zhlboka dýcham, trocha sa naštvem ( že hmm, už zasa) a dám si to milované magnézium a zmizne to.

Ako povedala moja terapeutka, naučte sa vaše telo milovať, nebuďte na neho naštvaný, že to nezvládlo, že vaše telo a psychika dovolili spustiť ten záchvat.Vaše telo vám ukázalo varovný prst, čo robíte zle. Ukázalo vám, že niečo musíte zmeniť, možno aj vaše hodnoty.Ja som sa z tohto varovného prsta poučil, naučil som sa milovať viac samého seba, nehnevať sa na svoje telo. Začnite myslieť pozitívne a tetánia z vášho život môže nadobro zmiznúť. Ja viem, je to nepríjemné, spôsobuje to diskomfort, ak to na vás príde. Myslite najviac na tu osobu, ktorú milujete, že je pri vás, že sa vám nič zlé nemôže stať. Ani sa nestane. 

Spoločne sa tej pliagy zbavíme. ;)

Dúfam, že Vám môj článok aspoň trocha pomohol, pokojne mi zanechajte komentár ako sa pasujete s tetániou alebo ako ste ju prekonali. A verte mi, nemáte ju len vy, nie ste pupok sveta. ( ako mi povedala jedna milá sestrička pre zlepšenie nálady :) )

Sledovať ma môžete aj na mojom instagrame 
@adrianxback





Komentáre

  1. Ahoj,
    tetániu mi zistili, keď som mala 16 rokov. Prvý zážitok s ňou bol dosť traumatický. Nikto nevedel, čo mi je, ako mi má pomôcť. Ja sama som nevedela, čo robiť. Najskôr hovorili, že to bude infarkt a to ma naštartovalo k tomu, aby som mala ešte väčší strach a stres, čo mi nepomohlo, ako sám vieš. Všetci mi hovorili, že iba zbytočne preháňam a chcem sa uliať zo školy. Ale keď sa to začalo opakovať častejšie, tak si ma už začali všímať a riešiť to so mnou. Musím sa priznať, že som si prešla rôznymi typmi týchto záchvatov a som rada, že môžem povedať, že naposledy som mala záchvat skoro pred 2 rokmi. Snažím sa myslieť pozitívne a vyrovnávať sa s tým po svojom. Nie je to síce nejaká zákerná choroba a mnohí ľudia/doktori ju berú len ako takú, ale myslím si, že aj tetánia môže spôsobiť veľa škody na zdraví.
    Som rada, že si sa podelil o svoj zážitok s ostatnými.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj, ja som mala diagnostikovanú tetániu ako 15 ročná. Moja doktorka vtedy povedala, že takého mladého človeka s tým ešte nevidela, vraj okolo 30teho roku života je to najbežnejšie, ale v dnešnej dobre tomu nemôžeme čudovať. Prvý záchvat bol aj mojim najsilnejším, odvtedy som mala, naštastie, len pár, no nikdy neviem, kedy príde ďalší. Stále pri vyššej aktivite na to myslím a snažím sa tomu predísť. Ako hovoríš, treba s tým niečo robiť a nie sa toho báť. Je to síce na celý život a je to ohrozujúce, ale vieme s tým pracovať a nič iné nám vlasnte ani neostáva. Keep going, to by som povedala a dajme si na seba pozor <3 skvelý článok v ktorom sa tetanici nájdu a netetanici tetánii porozumejú! vďaka za to.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tiež sa mi tetania prejavila pred 20-tkou, vsetky popisovane priznaky som zažila x krát, ze mam tetaniu mi lekari nikdy nezistili, az po 40-tke som nahodne v rozhovore so znamym, ktory ju tiež má zistila, o čo ide. Mne sa najlepšie osvecilo pri prvych priznakoch si okamzite lahnut aspon na polho
    dinku, potom zachvat väčšinou ustane, samozrejme si dám
    aj magnezium

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tetania je chorobou stresu, chorobou dnešnej doby. Zabudli sme žiť, len prežívame a pritom zabúdame dýchať. Tetaniu je možné rozdýchať, dokonca jej predísť. Ak by ste mali záujem naučiť sa ako, kliknite na zdravedychanie.sk a dohodnite si termín konzultácie.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Všetko , čo ste napísali zažíva fakt veľa ľudí, medzi nich patrím aj ja, učiteľka. Tetanické záchvaty mávam asi od 30 roku života. U mňa sa to začalo prejavovať v kostole, uzavretý priestor, ľudia, ktorí ťa sledujú a kontrolujú čo ako robíš. Musela som počas omše niekoľkokrát vyjsť, mala som nutkanie na močenie, dýchavičnosť, bolo mi teplo... Každý na mňa pozeral, bolo to strašne nepríjemné. Vtedy som však o tetánii ešte ani nepočula, len neskôr som zistila, že vtedy to začalo. Samozrejme onedlho to celé vyústilo do hiperventilačného záchvatu s tŕpnutím končatín, skôr také mravenčenie a strašná slabosť. Rodina mi zavolala sanitku a klasika ako u všetkých, žiadna vážna diagnóza. Neurologička mi vtedy povedala, že si mám dávať vápnik-horčík -zinok, že som len vystresovaná. 8 rokov som to aj brala, ani som nemala žiadne problémy. Potom som to začala bagatelizovať, veď načo sa pchať liekmi, ale oľutovala som. Po pol roku vysadenia vitamínov sa celé vrátilo, až vtedy som prvý krát dostala diagnózu, že tetánia. K tomu problémy s krčnou chrbticou, štítnou žľazou a tak, rozvod s manželom (po 10 r), rozchod s priateľom (po ďalších 10 r). Odporučili mi Magnerot, aj bolo lepšie, ale som aj začala chodiť povonku viac, kostol už dávno vynechávam, /výnimkou sú omše za rodinu/ a som bola celkom v pohode. V decembri to prišlo znovu, ale už mám skúsenosti. Učiteľstvo, veľa zastupovania, stres, samé papierovačky, organizuj to a hento, zapisuj, odovzdaj načas, opravuj, vymýšľaj, vyzbieraj, dozeraj, za všetko si zodpovedný, takáto porada, onaká porada, dá sa , ale za odmenu dostaneš tetániu.... Nová neurologyčka mi navrhla Magne B6, ktoré si dávam pred spaním a už sa to znormalizovalo. Zistila som, že niekoľko mojich kolegýň má podobné problémy. Teraz mám niečo vyše 40, mám dospelé dieťa, som sama, čo je síce menej stresu, varenia, upratovania...ale na všetko byť sama, je ďalším dôvodom krásneho tetanického záchvatu. Každému prajem veľa trpezlivosti a netreba sa báť, čas, oddych a horčík to vyriešia.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Ja mám to isté ochorenie tetaniu a žijem snou skoro trištvrte roka...a naozaj to môžem potvrdiť že to nieje žiadna výhra...mladý muž to napísal úplne 100% pravdivo... Ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť

Zverejnenie komentára

Obľúbené príspevky